Näin rikolliset toimivat

Rikolliset pyrkivät pääsemään käsiksi erilaisiin tietoihin, kuten käyttäjätunnuksiin ja salasanoihin, tai pankki- ja luottokorttitietoihin. Heillä on erilaisia manipulointikeinoja ja he pyrkivät saavuttamaan uhrinsa luottamuksen. Menetelmiä vaihdellaan nopeasti, joten monia tällaisia huijausviestejä voi olla vaikea tunnistaa.

On tärkeää ymmärtää rikollisten menetelmät ja työkalut, jotta voit varautua parhaalla mahdollisella tavalla.

  • Sähköpostin, tekstiviestien, puhelinsoittojen tai muiden kanavien käyttö.
  • Sähköpostiosoite tai puhelinnumero on helppo väärentää.
  • Verkkosivujen osoitteita on helppo väärentää.
  • Hyödyntävät tunteita: kiire, pelko, voiton tai etujen tavoittelu.
  • Toimivat tutulta näyttävässä yhteydessä, esim. paketin saapumisilmoitus.

Haluavat saavuttaa luottamuksesi

Rikolliset pyrkivät luomaan viestejä, jotka näyttävät vakuuttavilta ja aidoilta. Miten he onnistuvat siinä?

He käyttävät yleensä hyväkseen tilannetta, jossa on luonnollista saada viestejä. Tälläinen tilanne voi olla esimerkiksi paketin saapumisilmoituksen saaminen.

Todella monet ottavat vastaan paketteja ja koska Bring on tunnettu yritys näillä markkinoilla, yrityksemme logoa käytetään joskus huijauksissa. Kun yhä useammat tekevät verkkotilauksia, tämä on monille tuttu tilanne. Siksi rikollisilla on paremmat mahdollisuudet onnistua.

Hyödyntävät digitaalisia jalanjälkiäsi

Jätämme jälkeemme erilaisia "digitaalisia jalanjälkiä" käyttäessämme internetin palveluja. Rikolliset voivat saada näitä tietoja käsiinsä ja käyttää niitä hyväkseen viesteissään luottamuksen herättämiseksi, esimerkiksi:

  • Sähköpostiosoitteesi ja nimesi.
  • Työpaikkasi.
  • Käyttämäsi IT-ratkaisut.
  • Nettioperaattorisi ja käyttämäsi palvelut.
  • Suorittamasi nettihaut.

On myös esimerkkejä tapauksista, joissa on käytetty vastaanottajien salasanoja. Rikolliset ovat voineet saada salasanat ja käyttäjätunnukset tietoonsa jonkin muun laillisen verkkosivuston tietomurron kautta.

2020.11.25